Zwanger zijn, specialer kan het niet. Je bent op-en-top vrouw en het is prachtig om een kindje in je buik te voelen groeien. Maar, er is meer dan rozengeur en maneschijn. Lichamelijk, geestelijk en emotioneel verandert er zoveel dat het je soms best overvalt. Zwangerschapsyoga helpt je om blij in verwachting te zijn

Voor zwangerschapsyoga heb je geen ervaring nodig. De enige voorwaarde om deel te nemen is dat er iets moois in je buik groeit. Zwangerschapsyoga is er speciaal voor aanstaande moeders en alle soorten buiken doen mee: dik, dun, plat, rond... Wel maakt het uit hoe lang je al zwanger bent. Heb je niet eerder aan sport of yoga gedaan, kom dan vanaf de 14de week. Meedoen is vanaf dat moment hartstikke veilig.

Waarom zwangerschapsyoga? 
Zwangerschapsyoga volg je om gezond zwanger te zijn. Het bereidt het lichaam en de geest voor op de bevalling, het brengt je in contact met je lichaam en jezelf en het neemt eventuele stress en/of spanning weg. Daarbij houdt zwangerschapsyoga het lichaam gezond, sterk en lenig en tot slot sta je er ook nog eens zonnig van in het leven. Dat alles komt jou en je ongeboren kindje zeer ten goede. Als je al in week 14 zit, is er eigenlijk geen excuus om niet meteen te beginnen.

Wat doe je mee? 
De lessen duren één uur. Draag gemakkelijke kleding en neem een handdoek mee. Nogmaals: je hoeft geen ervaren yogi te zijn om met zwangerschapsyoga te beginnen en je kunt het volgen tot de laatste snik. Alles weten over zwangerschapsyoga? Bij onze Meest Gestelde Vragen vind je meer ins en outs.

Alle info over uren en prijzen kan u hier vinden.

 

Veel gestelde vragen

Wat doe je tijdens de les? Wat leer je? 
Tijdens de zwangerschapsyoga leren we je yogahoudingen en ademhalings- en meditatietechnieken die goed zijn voor jou en je baby. Waar je zoal aan kunt denken?

De oefeningen: 

  • leren je ontspannen en om te gaan met pijn en angst.
  • maken je sterk, lenig en zelfverzekerd
  • maken je bewust van de spieren die tijdens zwangerschap en bevalling een rol spelen
  • versterken belangrijke spieren, zoals de rug-, benen-, bekken- en bekkenbodemspieren.
  • verlichten eventuele klachten en ongemakken of nemen ze zelfs weg.
  • leren je de kracht van je ademhaling ontdekken


Vanaf wanneer mag ik naar de zwangerschapsyoga? 
Een zwangerschap doet veel met je lichaam, yoga ook. Onbekend met yoga? Kom pas vanaf week 14 anders zijn er twee dingen ‘nieuw’ voor je lichaam en dat is niet altijd veilig. Bovendien heb je na 14 weken weer meer energie.

Waarom is zwangerschapsyoga pas vanaf de 14de week veilig? 
Een zwangerschap doet veel met je lichaam, yoga ook. Onbekend met yoga? Kom pas vanaf week 14 anders zijn er twee dingen ‘nieuw’ voor je lichaam en dat is niet altijd veilig. Bovendien heb je na 14 weken weer meer energie.

Tot wanneer mag ik zwangerschapsyoga beoefenen? 
Tot de dag dat je bevalt. En jij en je kindje zullen daar veel baat bij hebben. Maak je geen zorgen over de omvang van je buik, er zijn namelijk varianten op alle oefeningen.

Waarom is zwangerschapsyoga zo goed? 
De oefeningen tijdens de zwangerschapsyoga zijn vriendelijk en zacht. Ze maken je sterk en lenig, corrigeren je houding en geven je een goed gevoel. Alle yogahoudingen zijn erop gericht het lichaam actief te houden, ze minimaliseren de eventuele ongemakken en je traint spieren die je (straks) met je dikke buik en tijdens de bevalling hard nodig hebt. Zwangerschapsyoga helpt je ook te ontspannen en gezond te ademen en ook dat komt straks bij de bevalling goed van pas.

Zwangerschapsyoga is niet alleen zeer nuttig, het is ook hartstikke leuk. Zeker als je in bent voor een babbel met andere aanstaande moeders, voor of na de yogales. Iedereen doet mee: de een is nog maar net zwanger, de ander is al bijna toe aan de bevalling en een derde is alweer 34 weken onderweg…

Ik heb geen ervaring met yoga, is zwangerschapsyoga dan wat voor mij? 
Je hebt absoluut geen ervaring nodig, de enige voorwaarde om deel te nemen is dat er iets moois in je buik groeit. Zwangerschapsyoga is er voor elke aanstaande moeder en alle soorten buiken doen mee: groot, klein, rond, dik, dun of puntig.

 

Zwangerschap en yoga (in het algemeen)

Ik ben zwanger, mag ik ook andere yogasoorten dan zwangerschapsyoga volgen? 
Dat hangt er een beetje van af. Overleg in elk geval met je gynaecoloog of het voor jou oké is om aan dynamische yoga te doen. Yoga is gericht op je goed voelen. Daarmee lijkt het ook geschikt bij zwangerschap, maar er zijn vele soorten yoga… AntwerpYoga biedt vooral dynamische vormen aan en die passen niet zo goed bij elke beginnende zwangerschap. Tenzij je al langer aan yoga doet, dan kan het wel, mits aanpassingen! Bespreek dit eerst met de yogaleraar.

Respecteer altijd de volgende zes richtlijnen: 
1. Doe het – zeker in de eerste drie maanden – wat rustiger aan. 
2. Blijf aan yoga doen, maar graag met mate. 
3. Kom naar de zwangerschapsyoga, die is er speciaal voor jou. 
4. Vertel de yogaleraar dat je zwanger bent. Met de nodige aanpassingen kun je de vaste les waarschijnlijk wel blijven volgen. 
5. Kom alleen als je je kiplekker voelt, de warmte tijdens de lessen is anders niet zo fijn. 
6. Lees ook het antwoord op de volgende vraag.

Ik doe alweer een tijdje aan yoga en wil mijn favoriete les, nu ik zwanger ben, liever niet opgeven. Kan ik die les met een gerust hart volgen? 
Blijf bij ons, dat zouden we je het liefste zeggen. Maar in de eerste drie maanden van je zwangerschap gebeurt er veel met je lijf en door yoga verandert er ook veel. Neem bijvoorbeeld het detoxen, het ontgiften. Elke dynamische yogavorm reinigt het lichaam van binnenuit, maar als je zwanger bent is dat gevaarlijk. Daarom twee dingen: 

  • Vraag het eerst aan de gynaecoloog.
  • Is het antwoord ja, vertel de yogaleraar dat je zwanger bent. Sommige poses zijn in de eerste maanden van de zwangerschap niet zo geschikt of zelfs gevaarlijk. Voor jou en/of je baby! Wij vertellen je met plezier over de varianten op deze poses en als je nog niet wilt dat iedereen in de yogaklas weet dat jij zwanger bent, dan krijg je die handreikingen heel discreet.

 

Zwangerschapsyoga, praktisch

Moet ik voor de lessen reserveren? 
Je bent welkom bij elke les en inschrijven is niet nodig. Kom je voor de allereerste keer? Als je een kwartiertje eerder komt, kun je jezelf op je gemak bij ons inschrijven

Welk abonnement kan ik het beste nemen? 

Bij ons kun je per losse beurt betalen of je koopt een 10 beurtenkaart of maandkaart. Die laatste is 30 dagen geldig. De 10 beurtenkaart is interessant als je één keer per week komt, de maandkaart als je vaker komt. Met de laatstgenoemde mag je alle zwangerschapslessen (drie per week), maar ook de meditatie volgen.

Wat trek ik aan? 
Yogakleding zit comfortabel, je moet je er lekker in kunnen bewegen. Trek daarom iets aan dat gemakkelijk zit of rekbaar is. Alles wat knelt of juist te los zit, leidt je af van je practice en dat is niet de bedoeling. Schoenen heb je niet nodig: yoga wordt traditioneel op blote voeten beoefend.

Wat neem ik mee naar de les / naar AntwerpYoga? 

  • Een yogamatje, deze kun je bij ons lenen of kopen.
  • Een handdoek.
  • Je kunt je bij ons omkleden of douchen.
  • Drank (thee, water) wordt gratis aangeboden.
  • Zorg voor contant geld, wij hebben geen pinautomaat.

Mag mijn partner meekomen? 
Deze les is speciaal voor jou en je ongeboren kindje, het is een moment voor jullie twee. Als je partner ook aan yoga wil doen, kan hij (of zij) de dynamische yogalessen volgen.