ASHTANGA YOGA MYSORE STYLE

1. Mysore Style Yoga, wat is het? 
Mysore Style Yoga is de traditionele lesvorm van Ashtanga Yoga. In deze les beoefen je de Ashtanga Yoga-reeks wel in groep, maar op je eigen ritme. De leraar loopt rond, corrigeert je houding, brengt je dieper in de pose en helpt je verder met aanleren van de juiste volgorde van de poses. Mysore Style Yoga is de meest complete en meest traditionele manier om Ashtanga Yoga te beoefenen. Dieper kun je niet gaan en een meer persoonlijke lesstijl is er niet: het is als een privé les, maar dan in groep.

2. Hoe ziet zo’n les er dan uit? 
Een groep yogi’s werkt zich geconcentreerd in het zweet. De een doet de zonnegroet, de ander zit diep voorovergebogen, weer een ander staat in een boog achterover of kaarsrecht op het hoofd. In de Mysore-klas oefenen beginners en gevorderden naast elkaar. Het maakt niet uit of je nu al tien jaar aan yoga doet of je net begonnen bent, iedereen oefent net zo gedisciplineerd en geconcentreerd zijn eigen reeks en leert elke les evenveel bij. Het idee – Mysore Style Yoga is alleen voor hardcore-yogi’s – berust op een misverstand. Deze yogastijl is ook perfect voor beginners: ideaal zelfs.

3. Wanneer mag je eraan beginnen?
Na een behoorlijk aantal Ashtanga Yoga Basic lessen te hebben gevolgd en na toelating van één van de AntwerpYoga Ashtanga leraars. Je krijgt persoonlijke aandacht en leert een reeks poses afgestemd op jouw niveau. Stap voor stap, dankzij de persoonlijke begeleiding en door er wekelijks tot dagelijks mee bezig te zijn ga je verder en verder evolueren.

4. Volgorde poses
Eerst de zonnegroeten, dan staan, zitten, liggen en tot slot de eindserie. Elke Ashtangi weet dat de volgorde van de poses staat als een huis. De reeks is door zijn meesters zorgvuldig uitgedokterd en gebaseerd op duizenden jaren oude principes en teksten. Zou je er wat poses tussenuit halen, dan doe je jezelf tekort. Elke pose maakt je lichamelijk en geestelijk klaar voor de volgende pose. De Ashtanga-series zitten bijzonder intelligent in elkaar.

5. Waarom ruisen als de oceaan?
Ujjayi Breath (de typische krachtige ademhaling), Vinyasa (de aaneenschakeling van poses, gesynchroniseerd met de ademhaling), Dhristi (de focus) en Bandha’s (de energiesloten) zijn het fundament van Ashtanga Yoga. Leve dirigent Ujjayi die ruist als de oceaan, want door te bewegen op het ritme van de krachtige ademhaling krijg je de serie perfect synchroon. Op het ritme van de Ujjayi Breath vloeien de asana’s (poses) niet alleen samen, dit type ademhaling houdt het lichaam ook kerngezond. Wat dit type adem zoal doet? Ze verwarmt je lijf van binnenuit, zuivert alle spieren en organen, voert alle gifstoffen af, stimuleert de bloedsomloop en versterkt de geest. Tot slot is er nog het cardiovasculaire aspect. De Ujjayi is goed voor hart en bloedvaten.

6. De Ashtanga-reeks als DNA
Het Mysore Programma bij AntwerpYoga maakt je een zelfstandige yogi(ni). Omdat je de reeks tot zelfs zes keer per week kan beoefenen, verwordt ze tot je DNA. De serie raakt dankzij de kracht van de herhaling ingebakken en eenmaal ingeprent heb je niet altijd een leraar of groep nodig om aan yoga te doen. Goed voor reizigers dus. Bergtop, strandhut of hotelkamer: overal waar je de mat kunt uitrollen, doe je aan yoga. Om je practice (beoefening) te perfectioneren, zoek je zo vaak als mogelijk je leraar(s) op.

7. Help, dit is een hardcore pose!
In de Mysore-les bij AntwerpYoga zijn sommige yogi’s bezig met poses die je niet kent vanuit andere groepslessen. Dat komt omdat we in de andere groeplessen alleen de First Series beoefenen, terwijl er ook een Intermediate Series en Advanced Series zijn. Allles bij elkaar zijn er zes series, maar daar komen de meeste stervelingen in dit leven niet aan toe. Elke serie kost namelijk minstens twee tot drie jaar toewijding zou je die perfect willen beheersen. Voor de series geldt hetzelfde als voor de poses: de First Series zijn een voorbereiding op de Second Series. Second weer op Third enz. De lesgevers van de Mysore Style Yoga zijn beoefenaars van de 1ste, 2de, 3de en 4de serie. Zij kunnen yogi’s in bij AntwerpYoga die verder willen dan ook perfect begeleiden.

8. De creme de la creme onder de lesgevers
Vanwege de één-op-één-begeleiding is de rol van lesgevers essentieel. Mysore-leraren lopen van student naar student. Ze zien waar je lichaam toe in staat is, fluisteren instructies toe en corrigeren je poses manueel. Dankzij hun analytische blik, kennis en ervaring leert iedereen elke les bij. Je eigen lijf is nog zo’n lesgever van kaliber: spieren, pezen, ademhaling en emoties geven duidelijk hun grenzen aan. Luister daar alsjeblieft goed naar. Heb je last van een blessure? Vertel het de leraar. Dat is geen reden om niet te practisen. Integendeel: onze leraren zijn anatomisch sterk onderlegd en weten precies hoe je blessure het beste heelt.

9. Door Sri K. Pattabhi Jois gecertificeerde lesgevers
Bij AntwerpYoga nodigen we alleen Mysore-leraren uit die door het Ashtanga Yoga Research Institute in Mysore (India) zijn gecertificeerd. Meer weten over de Mysore Crew? click here

10. Vroege vogel yoga
Ben je een vroege vogel? Mooi, welcome to the club! Mysore Style Yoga is een hitte-opwekkende practice die we best uitvoeren rond zonsopgang. Echter, omdat we nu eenmaal in het Westen leven en velen onder ons er 's morgens moeilijk geraken, bieden we het ook 's avonds aan. Je komt binnen en start wanneer je wil, maar het liefst kom je ten laatste één uur vóór de eindtijd van de klas binnen, want voor de klas gedaan is moet je klaar zijn met savasana.

11. Probeer het zeker een maand uit
Vanwege het vroege uur en de vereiste focus hebben lichaam en geest tijd nodig om aan Mysore Style Yoga te wennen. Discipline is daarom een factor van belang. Zonder kom je er niet. Mede om deze reden adviseren we om Mysore Style Yoga een maand de kans te geven. Eenmaal gewend aan je nieuwe levensstijl, ben je de hele dag topfit.

12. Geen Mysore-les op zaterdag en bij nieuwe en volle maan
Onze lesgevers eren de traditie, wat betekent dat er op zaterdag en bij nieuwe en volle maan geen Mysore-les is. Kijk even op de eerste pagina van de site voor deze data.

13. Kom wekelijks tot zelfs dagelijks
Je doet het of je doet het niet. Daar zijn we realistisch in. Het Mysore Programma heeft alleen effect als je minstens drie keer per week aan yoga doet. Alleen zo kan het lichaam op de vorige sessies voortbouwen en krijgt de oefening kans om zich in te prenten.

14. Hoeveel kost het?
Nieuw uurrooster en prijzen - geldig vanaf juni 2016 klik hier

15. Mysore praktisch - Voor deelname aan de Mysore-klas gelden een aantal spelregels.
Hier zijn ze:
• Douche jezelf voor en na de les. 
• Kom met een lege maag. Probeer tot 2 uur voor de les niet zwaar te eten.
• 's Ochtends respecteer je de ochtendstilte in de gang en alle ruimtes van AntwerpYoga. Praat op fluistertoon, wandel met lichte voeten en sla niet met de deuren.
• Breng een handdoek mee. 
• Vermijd het dragen van sieraden en horloges. 
• Spuit geen parfum op en gebruik geen crèmes noch oliën. (Stel je voor: 30 verschillende parfums in een warme, zweterige ruimte, sommige mensen kunnen allergisch zijn) 
• Draag elke dag propere en lichte, aanpassende kleding.
• Drink geen water tijdens of net erna. 
• Heb je last van lichamelijke of geestelijke beperkingen, informeer je leraar erover en check ook zeker je dokter. Vertel deze laatste wat je van plan bent. 
• Wees niet bang voor oververmoeidheid of moeilijkheden op je Mysore-pad. Richt je aandacht op je ademhaling en streef niet teveel naar perfectie bij het uitvoeren van de poses.
• Hou het salon en de keuken op orde. Doe je eigen afwas en zit niet met natte kleren in de sofa.